Responsabilitatea Socială și Reputația Companiei. În ce măsură ajută ONG-urile?

A devenit o modă a ultimilor ani pentru cercetătorii din domeniul economic să abordeze aria de influență, creare și determinare a două aspecte importante:  Responsabilitatea Corporativă și Reputația Companiei. Dacă inițial acești doi termeni au fost analizați separat, pe parcurs s-a ajuns la concluzia că există destul de puține diferențe între ei, iar o abordare împăciuitoare privește astăzi reputația și responsabilitatea ca fiind două fațete ale aceleiași monede. Asocierea cu o monedă nu este deloc întâmplătoare – în jurul celor două fațete se învârt bani, apar avantaje competitive și se finanțează studii de amploare.
Pentru ca reputația unei companii să poată fi măsurată, s-au formulat mai multe modele prin care se chestionează categorii diverse de persoane implicate : CEO, analiști financiari, angajați, clienți, publicul larg, investitori, furnizori, etc. Studiile de acest tip sunt de amploare și au loc la nivel perceptual.
Responsabilitatea corporativă este adesea alăturată vieții sociale și se așteaptă ca acest aspect să se reflecte în acest mediu. Ca și aspect de sine stătător, responsabilitatea unei companii ține seama de un curs de dezvoltare care are ca fundament responsabilitatea în toate acțiunile, deciziile, comportamentele și influențele existente în cadrul unei companii. Responsabilitatea socială este relaționată cadrului social, filantropic și comunitar.  Aici sunt incluse parteneriatele companiilor cu ONG-uri, care dețin un avantaj dublu: compania își îndeplinește obiectivele cu caracter social prin intermediul unor oameni specializați pe o anumită arie socială (ei deja dețin informații), iar ONG-urile primesc proiecte menite să le motiveze și ambiționeze munca.  Altfel spus, fiecare se ocupă cu ce știe mai bine.
În anul 2007, o echipă de cercetători din UK a publicat un studiu de mare amploare care a avut la bază cercetări atât calitative, cât și cantitative, iar eșantionul a fost unul impresionant. Au fost chestionate aproape toate categoriile de persoane care se aflau în interacțiune cu diverse companii, pentru a putea oferi un model conceptual al responsabilității. Astfel, rezultatele lor au arătat că există 3 dimensiuni: 

·         Cum este relaționată responsabilitatea companiei cu intervievatul?
·         Cum este relaționată responsabilitatea companiei cu ceilalți?
·         Cum este relaționată responsabilitatea companiei cu afacerea?

Printre cele 3 dimensiuni oferite responsabilității unei companii, s-a conturat în cea de-a doua categorie un aspect ce ține de relaționarea companiei cu întreaga societate. Rezultatele au confirmat faptul că aici se află parteneriatele cu ONG-uri, care sunt percepute de întregul eșantion ca fiind necesare pentru a îndeplini responsabilitatea socială.
Obiectivele companiilor de mari dimensiuni cuprind aspecte ce țin de reputație. Să nu uităm că am început acest articol prin a menționa cât de puternic interferează termenii de reputație și responsabilitate la nivelul companiilor. Obiectivele lor devin pentru ONG-uri posibilități reale de parteneriate și proiecte.
Multinaționalele care își desfășoară activitatea și în România au înțeles de mult importanța implicării în activități sociale și aleg uneori calea mai ușoară, dar mai plină de beneficii pentru imaginea companiei – parteneriatele cu ONG-uri.

Membrii echipei Voluntar.ro au înțeles cât este de important să acoperim și această ramură pentru ca noi să ne îndeplinim obiectivele ca organizație. De asemenea, suntem în lucru cu mai multe proiecte. Vom reveni pe parcurs cu detalii despre activitățile ce le vom desfășura. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu